امام مهدى(عليه السلام) مى فرمايد: (أَمّا وَجْهُ الاِْنْتِفاعِ بي في غَيْبَتي فَكَالاِْنْتِفاعِ بِالشَّمْسِ إِذا غَيَّبَتْها عَنِ الاَْبْصارِ السَّحابُ) ;
امّا چگونگى استفاده از من در غيبتم، همانند استفاده از خورشيد است هنگامى كه ابرها آن را از ديدگان پنهان نگاه دارد.
دکتر خسروپناه
پژوهشگر دین و فلسفه: احکام متعادلی در شرع اسلام داریم فرستادن به ایمیل

رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه گفت: احکام متعادلی در شرع داریم که نباید از آن افراط و تفریط کرد.



به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا،

عبدالحسین خسروپناه روز چهارشنبه 95/7/7 در جمع کارکنان ایرنا اظهار کرد: دینداری در خانواده و جامعه اسلامی باید طبیعی باشد، زیرا در شرع احکام متعادلی داریم که افراط و تفریط در آن جایز نیست و باید به آنها عمل کنیم.
مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سخن خود را با بحث درمورد موضوع غیرت پی گرفت و گفت: متفکران اسلامی همواره ارزش زیادی برای مفهوم غیرت در حوزه های مختلف قائل بوده اند.
وی با اشاره به انواع غیرت افزود: همیت و رشک نسبت به ناموس در برابر نامحرم، غیرت ناموسی و دیگر انواع آن شامل غیرت دینی، ملی، سازمانی و وطنی است.
این پژوهشگر فلسفه دین با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) یادآور شد: امام ششم شیعیان در این حدیت فضایل اخلاقی را برمی شمرند که یقین و فضیلت از اولین نوع آن است.
خسروپناه تاکید کرد: یقین جزء فضایل اخلاقی است؛ اما امروزه شاهد هستیم که نسبی گرایی در جوامع رواج یافته است، یا قناعت که از دیگر فضایل است، اما می بینیم مصرف گرایی تناقض دارد.
نویسنده کتاب «دین شناسی» اضافه کرد: صبر، شکر، بردباری و حسن خلق از دیگر فضائل اخلاقی است و امام صادق (ع) همچنین به سخاوت و غیرت به عنوان دیگر فضائی اشاره می کنند.
خسروپناه یادآور شد: این سوال مطرح است که منشا غیرت چیست که بر اساس یک روایت از امام علی (ع) منشا غیرت ایمان و با توجه به روایت دیگری غیرت میوه شجاعت است.
نویسنده کتاب «جریان شناسی فکری ایران معاصر» در ادامه، اقسام غیرت را برشمرد و تصریح کرد: در بیشتر روایات وقتی از غیرت نام برده می شود، منظور غیرت ناموسی است و هر چه عفت مرد بیشتر باشد غیرت او نیز افزایش می یابد؛ هر چند زنان نیز نسبت به همسر خود می توانند غیرت داشته باشند.
عضو شورای علمی گروه کلام و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تاثیر غیرت را افزایش عفت و حیا دانست و گفت: البته در غیرت نباید گرفتار افراط و سوء ظن شد، دینداری باید طبیعی باشد زیرا در شرع، احکام متعادلی داریم که افراط و تفریط در آن جایز نیست.
نویسنده «اخلاق در قرآن»، غیرت ملی را نوع دیگری از غیرت دانست و گفت: انسان باید نسبت به سرزمین خود غیرت داشته باشد و این موضوع به ویژه برای احزاب سیاسی مهم است که برای منافع ملی غیرت داشته باشند.
وی یکی از مشکلات فعلی فضای سیاسی جامعه امروز ایران را نداشتن احزاب سیاسی برشمرد و گفت: احزاب ما به معنای واقعی حزب نیستند و یکی از وظایف رسانه ها به ویژه ایرنا این است که تلاش کنند پاتوق های سیاسی موجود، به حزب تبدیل شوند.
خسروپناه با بیان اینکه غیرت را نباید به حوزه خانواده محدود کرد، افزود: مملکت هم ناموس است و غیرت سازمانی یعنی دفاع از حقوق مشروط و خدمات سازمانی که در آن کار می کنیم.
وی یادآور شد: البته نباید نقد درست را نادیده بگیریم و مقابل آن بایستیم ولی باید خدمات را هم ذکر کنیم.
خسروپناه به غیرت دینی اشاره کرد و گفت: وقتی شبهه ای در دین اسلام مطرح می شود نباید به آن بی توجه بود و اگر می توانیم باید در رفع آن تلاش کنیم که شهید مرتضی مطهری نمونه خوبی برای غیرتمندی بود.